Sunday 27 November 2011

Degustation ... Vinné sklepy Kutná Hora s.r.o.


Docela jsem váhal, jestli vůbec o této akci psát. Proběhla ve středu, byla to klasická prezentace vinařství. Připraveno bylo monstrózních dvacet vzorků. Důvod mých rozpaků spočívá v tom, jak to celé probíhalo.

Fakta jsou taková : Vinařství hospodaří na 52 ha vlastních vinic ve vinařské oblasti Čechy, podoblast Mělnická. Vinařství má bio certifikaci. Ve zbytku bych mohl popisovat jak se ve vinařství respektuje příroda, pracuje se biodynamicky, používají se výluhy z bylin a tak. Nebudu.

Důvod proč nechci mluvit o tom, co všechno tohle vinařství "umí" je prostý - ne úplně všemu věřím. Ve vinařství jsem nebyl, neviděl jsem na vlastní oči, soudím jen na základě vystupování pan Rudolfa, ředitele a čtvrtinového majitele tohoto vinařství.

Pan Rudolf se hodně odvolává na historii, na to že vinařství v Kutné Hoře se datuje na počátek 12. století. Další věc kterou zdůrazňuje je přírodní, poctivá práce (" kterou už všichni ti staří vinaři zapomněli, nebo ji nikdy ani neuměli"). Pracuje s fázemi měsíce, s homeopatií, alopatií a kdoví jakou jinou patií. Má certifikované bio ovce. Dělá Muller Thurgau v sudech typu barrique.

Hodně z toho zní zajímavě, ale tato nálepka mi nesedí k někomu kdo v jedné větě dodá..." no tohle je takový moderně dělaný víno, kdyby bylo na mě já bych ho nedělal, ale...". K moravským vinařům, kteří když v Kutné Hoře už dělali špičková vína, ještě ani neuměli číst, se staví také docela kriticky. Údajně neví, jaké mají ve vinohradech půdy, vůbec vlastně skoro nic neví. V následující větě ale vyjmenovává jako své mentory pana Valihracha, prof. Krause, pana Michlovského.

Vždycky jsem si myslel, že vinaři kteří chtějí dělat "bio" to myslí to vážně, dělají, všechno naplno. Je jasné, že pan Rudolfský mi úplně nepadl do noty, ale snažil jsem se být objektivní jak jen to šlo, jak v diskusi s ním, tak v tom co sem přináším.

Další věc jsou vína. Vzorků bylo dvacet a tak napíšu poznámky jen k některým z nich. Nejprve je shrnu. Červená vína mě mile překvapila. Byla plná, pitelná a zajímavá. Co mě zklamalo byla bílá a růžová vína. Přes všechnu snahu mi až na jednu výjimku přišla plochá, fádní nebo naopak vyhrocená, nepitelná. Zde jsou tedy slíbené poznámky.

Výběr z bílých vín


Sekt Stanislav jakostní (kupáž ročníků a odrůd RR, CH, RŠ)
- aromaticky subtilní, bez výraznějších tónů, v chuti hrubší, krátké, lehké, avizovaná nazrálost chybí, nízká kyselina

Muller Thurgau 2010
- komplexnější aromatika květin, ovoce, citrusy, v chuti výrazná hořkost, kratší, neharmonické

Ryzlink Rýnský 2008
- ve vůni kopr, až koprová omáčka, plošší, prázdné, náznak kyseliny, zase hořčina, nezralost, zelenavý tón

Výběr z červených vín


Svatovavřinecké 2009
- nižší barevnost, aroma malin, ostružin, v chuti fijalky, výrazná příjemná tříslovina, víno působí solidně a pevně

Svatovavřinecké 2007 sur lie
- brisknější, lehčí nos, zelenější, výraznější tříslovina, dlouze pitelné víno

Rulandské modré 2006
- těžké, plné, hutné, v chuti dominují třísloviny a další typické tóny pinotů, víno je adstringentní

Svatovavřinecké + Rulandské modré (cuvée Barborka)
- víno dlouho kvasilo, je svěží, třešňovo-jahodové aroma, středně dlouhá dochuť, hezká kyselina, v dochuti švestky, opět docela adstringentní



Ať už je pravda kdekoli, stojí si ta vína ochutnat, už jen z toho důvodu že jsou naprosto raritní. Většina lidí nemá ani ponětí, že se v Kutné hoře dělá víno, a ani těch pár ocenění, které vinařství posbíralo, to zatím nenapravilo. Přeji jen vzrůstající kvalitu, pokoru a touhu být si upřímní!

1 comment:

  1. Už delší dobu jsem si jejich produkci nějak uceleně neprojížděl, ale dřív mi leckterá jejich vína (Vavřinec, některé pinoty, ale ostatně i bílá) dost seděla a pár jich ještě syslím v zásobách. Bohužel sdílím jisté... rozpaky... na oním avizovaným biodynamickým přístupem. Mám pocit, že to tam nikdo opravdu necítí a jde o (nedotaženou) marketingovou záležitost. A to, po pravdě, nemám zrovna u tohohle zemědělského směru moc rád %-)

    ReplyDelete