Sunday 12 February 2012

Audience Grand Cru Classé Bordeaux

Devátého a desátého února proběhla v prostorách Rothmayerova sálu na Pražském hradě již v pořadí osmá Audience vín z Bordeaux. Takhle bych napsal první větu seriózní reportáže z prostředí téhle prestižní akce. Byl jsem ale alespoň na chvíli součástí "těch za oponou", týmu, který fungoval tak perfektně jak to jen šlo, aby připravil všem hostům nevšední zážitek. Ve skutečnosti mnohem víc než o nás šlo o úžasná vína, která se zrodila v ročníku 2009, který byl představen. Některé dojmy, které jsem posbíral, útržky rozhovorů, názory naznačené otevřeně i skrytě, se pokusím interpretovat.

Je to monstrózní akce. Čtyřicet chateaux, sommeliéři, vinaři sami nebo jejich jednatelé, manažeři, restauratéři, nákupčí a všichni kdo mají chuť zaplatit 1500,- za vstup se těší až to vypukne, až se sál i skleničky zaplní. Přišli jsme v osm, dvě hodiny před začátkem dopoledního programu, abychom všechno nachystali, připravili, uvedli do stavu honosné noblesy. Téměř půlhodinové stání před vchodem v očekávání na klíče trochu zchladilo mé nadšení, přesto jsem ho měl pořád na rozdávání. Většina personálu se zná, a tak si připadám jako ošklivé káčátko, nicméně se rychle socializuji. Všichni ví co je potřeba udělat, tak přiložím ruku k dílu, kolem deváté je sál připravený na návštěvníky. To nám dává skoro celou hodinu na ochutnání skvostů ročníku 2009 z Bordeaux.

Přiznám se, že o Bordeaux jsem prakticky neměl moc páru. Teoreticky jsem připravený, co se týče konkrétní oblasti docela obstojně, ale prostě vína nemám nachutnaná. Vezmu to proto naprosto na slepo, ochutnávám bez poznámek, nechávám se vést zkušenějšími kolegy. Od prvního chateaux je to zážitek. Mám štěstí, že ročník 09 byl tak skvělý, protože hodnotit takto mladá vína dané oblasti je nesmírně obtížné.

Bordeaux je hlavně o odrůdách Merlot a Cabernet Sauvignon. Z bílých je to potom Sauvignon a Sémillon. Původní klasifikace pochází z roku 1855 a rozděluje oblast do pěti tříd s ultimátními pěti chateau ve třídě Premier Cru. Na pravém břehu je v kupážích průměrně víc Merlotu, na levém břehu zase Cabernetu.

Na celý den jsem měl přirazena dvě vína. První Chateau d´Issan a druhé Gran Vin de Audience GCC. Obě vína jsou skvostná, mají svůj charakter, krásu kterou můžete najít jen v Bordeaux.

Chateau d´Issan je jedno z nejstarších v oblasti Margaux AOC. Víno je složeno z 62 % CS a 38 % Merlotu, leželo 18 měsíců na sudech, 50% z nich nových. Má nádherný ovocný začátek, je vyvážené, se střední strukturou. Zakomponované třísloviny víno zjemňují, dodávají mu sametový závěr a celkově působí harmonicky. Určitě jedno z nejlepších vín tady na Audienci. Pan majitel Emmanuel Cruse přijde odpoledne, kdy už ani nedoufám, že ho poznám. Je milý a odpoví mi na všechny otázky, které mám ohledně vinařství a jeho cesty. Završí to tím že vytáhne tablet a říká : " A ještě ti pustím film o našem vinařství". Když namítnu, že musím nalévat, usměje se: "Ty koukej a já budu nalévat!"

Gran Vin de Audience GCC je víno připravené v limitovaném nákladu 1200 lahví speciálně pro Audienci. Je v něm 40% Cabernetu Frank, 40% Cabernetu Sauvignon a 20% Merlotu. Je to neobvyklá kombinace, víno se jednoznačně vymyká celému zbytku portfolia Audience. Na nose je animálnější, s lehkým dotekem černých bobulí. V chuti je potom svěžejší, lehčí na pití. Je to příjemné víno, skvěle párovatelné s celou řadou výraznějších pokrmů. Bylo připraveno v Chateaux du Tertre. Zrálo na sudu 12 měsíců. Paní Luisa z CHdT je u vedlejšího stánku a je stejně milá a ochotná jako pan Cruse. Vyměníme si kontakty, já ji pozvu k nám, ona mě zase do jejich Chateaux.

Z dalších mě zaujali tito : Ch. Latour Martillac, Ch. Palmer, Ch. Angelus, Ch. Gazin, Ch. du Tertre



Letošní Audience byla nevšední zážitek, ale věřím, že tak je tomu pokaždé. Navíc ročník 2009 se skutečně povedl a tak bylo co ochutnávat, z čeho se radovat. Tak zase příští rok krásné Bordeaux.

2 comments:

  1. určitě nečekáš poznámky k termmínu a prioritám!takže nic. a dál jen: úžasná a jistě noblesní záležitost! a navíc cabernet s.a merlot,to bych hodně ráda ochutnávala ....

    ReplyDelete
  2. Přesně tak, priorita byla v tom terminu jednoznačně Audience :D

    ReplyDelete