Wednesday 19 February 2014

Krásný ztráty

Pamatuju si, že když jsem byl menší, vždycky v tu nejnepříhodnější dobu běžel v televizi pořad, který se jmenoval "Krásný ztráty". Vím, že mě zoufale nebavil, i když název mi připadal přinejmenším zajímavý. Už ani nevím, kdy jsem ve Ztrátách byl poprvé, jisté je jen to, že se tenhle bar okamžitě zařadil na seznam podniků, kam rád pozvu jakoukoli společnost, ale zajdu sem klidně sám. Inu, oblíbený podnik. Na co si naopak dobře vzpomínám, byl můj naivní údiv nad tím jaktože tenhle bar, který tak nudně ukazovali v televizi, je dostupný pro normální smrtelníky. Člověk moudří s věkem.

Lokalita v centru města je přímo ideální jako místo srazu. Blízkost nábřeží v létě sama poskytuje skvělý večerní program, který se tady dá začít nebo skončit, nebo obojí. Členitost a rozlehlost prostoru skvěle vyhovuje téměř každé příležitosti, cenová dostupnost sem láká směsici intelektuálů, studentů, turistů a vůbec všech, kteří si chtějí dát skleničku.

Obsluha to tu většinou neřeší a má to na háku. Pravdou ale je, že mít to na háku se musí umět, tady jim to zatím vždycky, když jsem tu byl, vyšlo. Příjdu na bar, kde rozesmáté studentky nejspíše Filozofické fakulty posedávají, kouří, smějí se a vůbec vypadají spokojeně.
"Dobrý večer, dal bych si ten litr růžového a vodu z kohoutku, prosím."
"A hned to i zaplatíte?" usmívá se na mě černovláska.
"Zaplatím, klidně i odnesu," kontruju.
"Ale to zas nemusíte, já vám to tam hodím...". Platím pětistovkou, slečna mi strká čtyři dvoustovky.
"Tohle asi nebude správně, vraťte mi míň," těžko potlačuju smích. Napotřetí mi vrátí správně. Oba se tomu smějeme. Svět je tak hezké místo k žití, zvlášť v tomhle baru.

Dlouho jsem přemýšlel nad hlubším významem krásy ztrát. V současném období mi minulé ztráty nepříjdou krásné ani trochu. Ale možná tohle místo má zmírňovat smutek nad ztrátou. Nebo tu ztrácíme to něco, co nás tíží, při rozhovorech s lidmi kteří jsou nám drazí?

I když je tu vždycky hrozně zahuleno, i když kvalita nápojů není vrcholem chuťových zážitků, tady si dobře posedíte, popijete a hlavně se tu velmi dobře mluví, jen tak sedí, poslouchá, relaxuje.

1 comment:

  1. ....možná ztráty ve smyslu něčeho co minulo a bylo krásné,že se to zažilo
    a život jde dál.a těch je přeci dost?zklamání je jiná kapitola a život jde dál...
    pa maM

    ReplyDelete